Ga naar content
Start making impact! Bekijk onze vacatures!
Contact
Terug naar overzicht

Amber: van jongensdroom tot impact met deelauto’s

Amber: van jongensdroom tot impact met deelauto’s

De oprichters van Amber hadden een droom: ze wilden een eigen elektrische stadsauto ontwikkelen. De Amber One: compact, superzuinig en klaar voor de zelfrijdende revolutie. Ze braken er hun studie voor af en werkten er dag en nacht aan. Vijf jaar later is Amber een snelgroeiende aanbieder van deelmobiliteit voor zakelijke gebruikers en consumenten. De Amber One is er nooit gekomen: de meer dan 200 elektrische auto’s die het Eindhovense bedrijf inzet, komen ‘gewoon’ van BMW. CEO en medeoprichter Hans de Penning heeft daar weinig moeite mee. “Als ik met Amber zou stoppen, denk ik niet dat ik alsnog een auto ga ontwikkelen. Dat duurt me te lang. Nu hebben we veel sneller impact.”

Amber biedt een oplossing voor de ongeremde groei van het Nederlandse autopark, die vooral in steden voor steeds meer problemen zorgt. In 2020 telde ons land 8,7 miljoen personenauto’s, en dat aantal groeit sneller dan de bevolking. “Auto’s domineren het straatbeeld, waardoor er minder ruimte is voor wandelen, groen en kinderen die buiten willen spelen”, vertelt De Penning. “En het gekke is dat bijna al die auto’s 23 uur per dag stilstaan op een parkeerplaats of in de garage. Dat moet en kan anders!”

Vrijheid

Auto’s delen is het devies. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen afscheid nemen van hun eigen auto? De Penning heeft het antwoord paraat: “We moeten autodelen makkelijker maken dan autobezit. Het voordeel van een eigen auto is dat je hem kan gebruiken waar en wanneer je maar wilt. Om deelmobiliteit tot een succes te maken, moet je dat gevoel van vrijheid overtreffen.”

Freedom Far Beyond Car Ownership, noemen ze dat bij Amber. Het idee is dat gebruikers alle vrijheden ervaren die een autobezitter ook heeft, maar dan zonder de lasten van een eigen voertuig. Dat doet Amber onder andere door 100% ritgarantie te bieden. “Zie ons als Uber zonder chauffeur, een taxi waarin je zelf rijdt. Wij zorgen dat er altijd een auto beschikbaar is, dus je grijpt nooit mis. En als je de Amber niet meer nodig hebt, kun je hem in steeds meer steden op iedere openbare parkeerplek achterlaten.”

100% elektrisch

Amber draagt niet alleen bij aan veilige, gezonde en bereikbare steden, maar ook aan de energietransitie. Het bedrijf maakt uitsluitend gebruik van 100% elektrische auto’s die geen C02 uitstoten. Dat is ook een van de redenen waarom de BOM klant is geworden. De deelauto’s van Amber spelen een sleutelrol in het nieuwe mobiliteitsplan waarmee de BOM haar zakelijke kilometers wil verduurzamen.

Snelle groei

Inmiddels is Amber uitgegroeid tot een scale-up met 65 vaste en freelance medewerkers, ruim 15.000 individuele gebruikers en tientallen zakelijke klanten waaronder ABN AMRO, KPN, Philips én de BOM. Behalve klant, is de BOM sinds begin 2020 ook een van de grootste investeerders van Amber. “De investering is bijzonder omdat er meetbare afspraken zijn vastgelegd over CO2-reductie”, stelt Jeroen Willems, investment manager bij de BOM. “Daarmee levert deze investering een flinke bijdrage aan onze maatschappelijke doelstellingen.”

Hieronder blikt CEO Hans de Penning terug op de snelle groei van Amber en de grootste uitdagingen die hij onderweg tegenkwam. “In een crisis is het belangrijk dat investeerders je de ruimte geven om het over een andere boeg te gooien.”

#2 Wendbaar in onzekere tijden: Amber

Coming of age van Amber

Auto’s ontwerpen bij Audi in Duitsland. Dat is van jongs af aan dé droom van Hans de Penning. In 2012 begint hij aan de kersverse Automotive-studie van de TU/e, terwijl de autosector een historische elektrische transformatie doormaakt. Tijdens het tweede jaar doet Hans met het TU/e-studententeam mee aan de Shell Eco-marathon. Vanaf een leeg vel papier ontwikkelen de studenten in negen maanden een elektrische stadsauto, Isa genaamd. Lees het volledige verhaal op onze reporting portal.

Lees verder