Ga naar content
Start making impact! Bekijk onze vacatures!
Contact
Terug naar overzicht

Globe Protocol: online data delen op een eerlijke manier

Globe Protocol: online data delen op een eerlijke manier

Wie online is, laat overal sporen na - in de vorm van data. Deze data wordt door bigtechbedrijven via third-party cookies verzameld en verkocht aan bedrijven die met die informatie gericht kunnen adverteren. In deze markt gaat erg veel geld om. Maar het bewustzijn over online privacy groeit: consumenten willen niet zomaar alles delen. Bovendien gaan third-party cookies in de ban. De Eindhovense startup Globe Protocol ontwikkelde een platform waarmee de privacy van consumenten beschermd is én bedrijven alsnog waardevolle klantdata ontvangen. BOM ondersteunt het jonge bedrijf.

Een overdaad aan advertenties van een zonvakantie in Portugal, net nadat je daar op zocht. Niet alleen van de reisaanbieder die je online bezocht, maar ook van concurrenten. Handig? Misschien. Maar de wereld achter die razendsnelle en gerichte advertenties is steeds meer mensen een doorn in het oog. Zij willen liever anoniem kunnen surfen en scrollen, zonder de controle te verliezen waar ze data achterlaten. Want hoe komen die andere reisorganisaties aan mijn data? En hoe weten zij dat ik juist in die ene maand op vakantie wil?

Globe Protocol springt met haar platform AnyID in op de wens om anoniemer te surfen. Via de AnyID-app kunnen gebruikers persoonlijke gegevens in een digitale kluis plaatsen. Vervolgens bepalen ze zelf welke informatie voor welk bedrijf zichtbaar is. Zero-party data, heet dat.

Beloning voor data

Een van de eerste bedrijven waarmee het eind 2020 opgerichte Globe Protocol samenwerkt, is Royal Swinkels. Wie via de AnyID-applicatie inlogt op hun e-commerce website daretodrinkdifferent.nl, kan zelf aangeven welke gegevens de brouwer mag zien. Dat kan van alles naast smaak- en biervoorkeur, bijvoorbeeld of iemand fan is van het Nederlands elftal, of houdt van klassieke auto’s. In tegenstelling tot third-party cookies deelt de consument bewust en met toestemming deze gegevens. Daar staat een beloning tegenover, in de vorm van gepersonaliseerde kortingen op bierpakketten.

Logt de gebruiker vervolgens via AnyID in bij een andere webshop, bijvoorbeeld voor schoenen, dan kan ook daar specifiek worden aangegeven welke informatie die webshop kan zien. Dat hoeft dus niet dezelfde data te zijn als bij de bierbrouwer. Als een consument geen zin meer heeft om data te delen, dan kunnen eerder gekozen opties simpel uitgezet worden. AnyID verwijdert vervolgens de gegevens uit het systeem van de webshop.

AnyID springt in het gat dat third-partycookies achterlaten

AnyID bedient niet alleen de consument, ook bedrijven. Third-party cookies verdwijnen namelijk langzaam van het toneel. In 2024 stopt Google Chrome ermee - 70 procent van de internetters gebruikt Chrome. Safari van Apple was al met deze cookies gestopt. Met het afschaffen ervan droogt ook de datagoudmijn voor bedrijven op. AnyID springt in dat gat. Doordat consumenten via AnyID specifiek gegevens delen, wordt de data betrouwbaarder en waardevoller voor bedrijven. Het probleem bij third-party cookies is namelijk dat de bulk met data op een gegeven moment zo groot en veelomvattend is, dat klantprofielen eerder vaag dan concreet zijn.

Eerlijk gebruik van data voor bedrijven

“Bovendien”, zegt Jasper Meijer van Putten, oprichter en ceo van Globe Protocol, “is zero-party data voor bedrijven een eerlijkere manier van het opbouwen van een klantprofiel. Juist omdat de consument akkoord geeft en zelf bepaalt wanneer de informatie is in te zien. Voorheen hadden bedrijven die informatie altijd tot hun beschikking en konden ze op elk moment erin rondneuzen. Met AnyID voldoen bedrijven ook nog eens aan huidige én toekomstige privacyregels.”

Daarnaast is het vanuit commercieel oogpunt voor bedrijven ook interessant, vertelt Jasper. “Via AnyID delen klanten één op één data met bedrijven, waardoor de gegevens niet bij concurrenten belandt.” Of in het voorbeeld van de zonvakantie in Portugal: de concurrenten van die ene reisaanbieder beschikken nooit over de data die een klant daar heeft achtergelaten. AnyID garandeert dat de data alleen met deze reisaanbieder wordt gedeeld. Een aanpak die compleet het tegenovergestelde is van hoe Big Tech het doet.

Voor de implementatie van AnyID hoeven bedrijven geen heel nieuw CRM- of CDP-systeem op te tuigen of aan te schaffen. Globe Protocol bouwt AnyID zo dat het naadloos in bestaande systemen past. De gegevens van klanten die inloggen met de applicatie worden toegevoegd aan de bestaande database van organisaties.

Advies en coaching van BOM

BOM ondersteunt Globe Protocol met advies en coaching. “Globe Protocol wil consumenten eerlijker op het internet laten bewegen, met daarbij oog voor de belangen van bedrijven. Dat sprak ons enorm aan”, zegt Martijn van der Vleuten over de reden dat BOM investeert in Globe Protocol. “Bovendien is er enorm veel marktpotentie voor AnyID en pakken de oprichters hun business goed aan, vanuit de juiste motivatie”, aldus de Investment Analyst bij BOM.

De ondersteuning van BOM bestaat uit advies over verschillende praktische zaken bij de stap van startup naar scale-up. Zoals de financieringsstrategie en business development. “We denken mee over hoe Globe Protocol op de beste manier kan aantonen dat ze een probleem oplossen voor een bedrijf. En hoe ze dat moeten vertalen naar de markt. Ook brengen we ze in contact met mogelijke investeerders en denken we mee over de pilotfase. Een van onze adviezen aan Globe Protocol was om klein te beginnen, met een aantal organisaties in de regio. Dat maakt bijvoorbeeld het testen veel overzichtelijker en efficiënter. Dat pakte Globe Protocol goed op, waardoor ze de volgende stap kunnen zetten naar een schaalbaar product. De eerste pilotfase liet goede resultaten zien: deelnemende bedrijven hebben meer conversiewaarde en herhaalaankopen”, zegt Martijn. 

Investering van half miljoen euro

Globe Protocol trok niet alleen de aandacht van BOM. Samen met IT-specialist Simac en twee private investeerders investeerde BOM begin 2023 een half miljoen euro in het jonge bedrijf. Daarmee kan Globe Protocol zijn platform verder ontwikkelen en testen. Investeerder Simac ziet AnyID als belangrijk hulpmiddel voor bedrijven ‘om hun verdienmodel en concurrentiepositie te versterken door slim gebruik te maken van data’.

Toekomst

Globe Protocol heeft grote plannen en richt zich op de sectoren sport, leisure, retail en e-commerce. Jasper: “Onze missie is om over vijf jaar één miljard transparante datatransacties te hebben gefaciliteerd. Daarvoor kijken we niet alleen naar Europa, ook naar de Verenigde Staten en Azië.” En Globe Protocol heeft ook een hoger doel. Jasper: “We willen vooruitlopen op nieuwe wetgeving en zélf de standaard neerzetten over hoe we omgaan met het delen van data. Als ik over tien jaar aan de andere kant van de wereld sta en ik zelfs daar mensen de AnyID-standaard zie gebruiken, is de missie geslaagd.” 

Dit was de bijdrage van BOM in de InnoSIGN-case

Ontwikkelen

Met het advies en de coaching van BOM werkt Globe Protocol aan het uitbouwen van zijn business.

Investeren

BOM droeg met een investering in een vroege fase bij aan de groei van Globe Protocol. En brengt de startup in contact met nieuwe investeerders.

Meer weten?