Contact
5 praktische tips: hoe laat ik mijn bedrijf groeien?

De uitdaging van elke ambitieuze ondernemer: hoe laat ik mijn bedrijf groeien? Uiteraard heeft het ook zijn charme om te proberen om je met je startup te meten met de ‘grote jongens’. Maar wil je écht impact maken, dan is bedrijfsgroei onvermijdelijk. 

Ontdek de 5 tips voor bedrijfsgroei

Hoe maak je op een gecontroleerde manier van je startup een scaleup? Begin bij deze vijf praktische tips.

Tip 1: Durf te kiezen

Liever een niche heel goed bedienen en uitbouwen, dan een generiek aanbod vermarkten dat eigenlijk voor niemand echt onderscheidend of interessant is. Maar dat is niet het enige. Je bedrijf laten groeien vraagt ook om focus; een nieuwe mindset eigenlijk.

Veel startups die groeien komen op een punt dat harder werken niet meer helpt. Wat je dan moet doen? Anders werken. Focus je op de juiste dingen én klanten. Durf vaker ‘nee’ te zeggen tegen potentiële klanten. 

Tip 2: Breng je core business en processen in kaart

Het klinkt als een open deur, toch willen we hem hier benoemen. Zorg dat je weet wat je core business en MVP (minimum viable product) is, schets je ideale klantprofielen, breng de ROI van je marketingkanalen in kaart en onderzoek of je genoeg funding hebt om de periode tot aan de ‘product-market-fit’ fase te overbruggen. 

Heb je deze basis niet op orde? Dan ben je nog niet klaar voor bedrijfsgroei. Neem de tijd om je businessmodel en waardepropositie op orde te brengen. Bijvoorbeeld samen met BOM's Investor Readiness Program. Creëer de perfecte randvoorwaarden zodat je de exponentiële groei ook echt aankunt.

Tip 3: Verander je eigen rol om je bedrijf te laten groeien

Hoe ben jij je startup begonnen? Als specialist met de droom om anderen te helpen met jouw expertise? En als je begint, wat is er dan mooier om zelf nog elke dag de handen uit de mouwen te steken. Maar, als je je bedrijf wilt laten groeien, dan komt het onvermijdelijke moment dat je meer tijd moet gaan besteden om ‘aan’ je bedrijf te werken in plaats van ‘in’ je bedrijf. Besteed meer tijd aan de hoofdlijnen, zorg dat je bedrijf draait en ga aan de slag met de strategie om nóg meer impact te hebben op de wereld met jouw ideeën. Dat kan niet als je nog elke dag met je voeten in de klei staat.

Tip 4: Vertrouw op andere specialisten

Als je begint, is het heel verleidelijk om junior medewerkers aan te nemen. Ze zijn goedkoop, leergierig, willen graag hard werken. Het nadeel: je staat nog steeds hele dagen op de werkvloer om je medewerkers te begeleiden en mee te helpen omdat ze nog niet de ervaring hebben die jij wel hebt. En dat kost tijd. Kostbare tijd die je niet kunt besteden om ‘aan’ je bedrijf te werken. 

Steve Jobs heeft ooit het volgende gezegd in het boek ‘In the Company of Giants’ van schrijvers Rama Dev Jager en Rafael Ortiz over hoe je het beste een team samenstelt: ‘When you’re in a startup, the first 10 people will determine whether the company succeed or not.’ En we weten allemaal wat dat Steve Jobs en Apple heeft gebracht.

Neem dus op tijd senior medewerkers aan die je werk uit handen kunnen nemen. Durf te vertrouwen op andere specialisten en dat ze werken volgens jouw normen. 

Tip 5: Investeer op tijd in processen en structuren

Wat je bij veel MKB’ers en startups ziet, is dat alleen de oprichters zich bezighouden met verkoop en sales. Logisch in de beginfase, al is het ook niet heel handig. Als ondernemer beland je namelijk in de spagaat dat je je tijd moet besteden om nieuwe klanten te vinden, maar je eigenlijk ook ‘aan’ je bedrijf moet werken. 

Het eerste proces wat je onder de loep zou moeten nemen, is dus je verkoopproces. Hoe zorg je ervoor dat je het meer procesmatig aanpakt, zodat je het kunt herhalen én (deels) overdragen aan een collega. Daarna volgen pas andere processen zoals het onboarding proces van nieuwe medewerkers.

Laat ook jouw bedrijf groeien. Samen met BOM.

Je bedrijf laten groeien is niet altijd even makkelijk. Waar begin je? En hoe zorg je voor gecontroleerde groei? Daarom hebben we bij BOM het Market Readiness Program ontwikkeld. In tien weken zorgen we er samen voor dat je een herhaalbaar en schaalbaar verkoopproces hebt. 

Ontdek ons Market Readiness Program

Download de programmagids