Contact
BOM verstrekt groeifinanciering aan Vendinova Group

De Vendinova Group uit Nieuwkuijk wil de (inter)nationale markt veroveren met de Soup-Server: ‘s werelds eerste soepdispenser voor 100 procent natuurlijke, verse soepen. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) investeert nu in het bedrijf, dat inmiddels een contract sloot met een voedingsmiddelenfabrikant voor een grote uitrol in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Alleen al in het Nederlandse bedrijfsleven wordt er maandelijks 105.000 kilo aan voeding weggegooid. Het waste percentage van soep bedraagt gemiddeld 30 procent. Dankzij de veel langere serveertijd in vergelijking met een reguliere soepketel (12 uur versus 2,5 tot 3 uur), draagt de Soup-Server bij aan een aanzienlijk afvalreductie. De Soup-Server is vergaand geautomatiseerd: het apparaat serveert de soep op de juiste temperatuur, in de juiste hoeveelheid en in de juiste samenstelling. Voedingswaarden en allergenen worden automatisch getoond op het touchscreen. Bovendien verzamelt de Soup-Server data over het gebruik, dat zorgt voor een zo efficiënt mogelijk gebruik en zo min mogelijk verspilling.

Alle soepen die de Soup-Server serveert zijn vrij van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Er wordt gebruikgemaakt van een koude bereidingstechniek (cold fusion process); de ingrediënten worden eerst koud vermengd en verpakt (in een sta-zak), waarna het product een korte hittebehandeling krijgt. Deze bereidingsmethode resulteert in een maximaal behoud van onder meer voedingswaarde, bite en kleur-, geur-, en smaakbeleving.

BOM Capital ziet in Vendinova een echte scale-up onderneming met twee innovaties die in het verlengde van elkaar liggen. Na de ontwikkeling van de gezonde soep, komt deze nu via het vending-concept bij de consument. Dit is het type ondernemingen en ondernemers dat BOM Capital graag ziet en waarin we dan ook investeren. Miriam Dragstra, directeur BOM Capital

Internationale uitrol

De afgelopen twee jaar stond, verspreid over Nederland, een ruim aantal Soup-Servers opgesteld. Na deze succesvol verlopen pilotperiode wil Vendinova Group (dat via dochteronderneming Four Seasons Food als marktleider ook soepen ontwikkelt en produceert voor retailers als Albert Heijn, Jumbo en Superunie) zijn vinding nu op grotere schaal uitrollen. De focus ligt daarbij op West- en Noord-Europa (Nederland, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Ierland en Scandinavië). Het bedrijf rekent de ‘out-of-home’- markt (waaronder kantoren, ziekenhuizen en scholen) tot zijn primaire doelgroep. In het buitenland werkt Vendinova Group met distributeurs die de markt door en door kennen.

Groeifinanciering

BOM is een van de partijen die investeert in Vendinova Group. Mede dankzij de groeifinanciering ziet Vendinova-directeur Rob Brok volop mogelijkheden voor een beheerste uitrol van zijn soepmachines. “Het concept heeft zijn waarde de afgelopen jaren bewezen in Nederland. Nu zijn we klaar voor een verdere uitrol binnen én buiten de landsgrenzen. De groeifinanciering vanuit BOM helpt daarbij uiteraard, net als hun knowhow op het gebied van agrofood en het uitgebreide nationale en internationale netwerk.”