Corona-update

maatregelen, aanvullende dienstverlening en praktische tips
Deze 3 trends gaan mobiliteit na corona definitief veranderen.

Door Jeroen Willems, Investment Manager Softtech bij BOM Brabant Ventures

Door de ‘intelligente’ lock down is de mobiliteit de afgelopen maanden drastisch afgenomen. Nu de treinen weer rijden, en we op gepaste afstand weer in de file staan, is de vraag: Wat zijn de blijvende effecten van de coronacrisis op de manier waarop we van A naar B reizen?

Deze drie trends zouden in het post-corona tijdperk onze mobiliteit wel eens definitief kunnen veranderen.

Trend 1: minder verkeer door ander werkgedrag

Een groot deel van de Nederlanders verwacht dat hun reisgedrag en hun werksituatie blijvend verandert. Eén op de vier mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van de mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit in de toekomst te blijven doen. Daardoor zal er dus structureel minder woon-werk en zakelijk verkeer zijn. De kans is groot dat de overheid op deze trend gaat inzetten. Steeds meer bedrijven begrijpen dat het veel waardevoller kan zijn om met de juiste mensen een goed voorbereid online verkoopgesprek te voeren, dan om uren in de auto te zitten op weg naar een potentiële klant

Trend 2: Individueel versus collectief vervoer

In China, waar de lock down grotendeels is opgeheven, kiezen mensen nu toch voor individueel vervoer. Die trend is ook in Nederland zichtbaar. Na een historisch dieptepunt trekt de autoverkoop snel aan en de verkoop van elektrische fietsen gaat door het dak. Consumenten laten steeds vaker de bus en de trein links liggen.

Collectief vervoer is gericht op een zo hoog mogelijke bezettingsgraad. Maar volgepropte metro’s en vliegtuigen worden straks niet meer geaccepteerd. Enerzijds door smetvrees. Anderzijds omdat de overheid kritisch zal zijn op de handhaving van de ‘1,5 meter-samenleving’. De kans is groot dat we straks een treinreis moeten reserveren als we er zeker van willen zijn dat we op tijd op onze bestemming aankomen. Doordat er minder collectief vervoer beschikbaar is, zal er vaker individueel gereisd worden.

Trend 3: flexibele mobiliteitsoplossingen

Tijdens de coronacrisis hebben veel leaseauto’s stilgestaan. En ook na de crisis zullen ze minder worden gebruikt. Terwijl de leasecontracten juist ingestoken zijn op veel kilometers. Veel bedrijven zullen daarom versneld overstappen op mobiliteitsbudgetten. De medewerker bepaalt daarbij zelf hoe en wanneer hij reist. Het openbaar vervoer is niet heel erg aantrekkelijk. Dat geldt ook voor wandelen of fietsen over grotere afstanden bij slecht weer.

Zakelijke deelauto’s worden daardoor een steeds aantrekkelijker alternatief. Voor autoverhuurder SIXT aanleiding om nu ook in de markt voor deelauto’s te stappen. Ook initiatieven als Snappcar en Mywheels groeien als kool. Daar komt bij dat deelmobiliteit zorgt voor grote milieuwinst omdat het grondstoffen en kosten bespaart. Zeker als het gaat om elektrische auto’s.

Om deze duurzame trends te helpen versnellen investeert BOM Brabant Ventures in smart mobility start-ups en scale-ups zoals Amber, de Eindhovense aanbieder van elektrische deelauto’s.

Meer weten?

Contact