Ga naar content
Start making impact! Bekijk onze vacatures!
Contact
Terug naar overzicht nieuws

'Zo word je succesvol in Amerika!'

'Zo word je succesvol in Amerika!'

Jaga en de internetgiganten: hoe Google en Amazon het hoofd koel houden dankzij een Brabants familiebedrijf. Het klinkt als een modern sprookje. En eigenlijk is het dat ook.

Zo’n 60 jaar geleden begonnen de installateurs JAn en Gaston Kriekels uit onvrede met het bestaande aanbod een fabriek waar ze innovatieve radiatoren en convectoren maakten. Het Bossche familiebedrijf Jaga levert inmiddels aan klanten uit meer dan 60 landen.

Innovatief

“Innovatie is nog steeds ons belangrijkste leidmotief”, zegt Chris Heerius, verantwoordelijk voor de markt in Canada en de Verenigde Staten. “Daar ligt ook voor een groot deel de verklaring voor ons succes in Noord-Amerika. “We ontwikkelen energiezuinige producten voor een gezond binnenklimaat, met zo weinig mogelijk impact op het buitenklimaat; cradle to cradle. Daarom doen we bijvoorbeeld geen vloerverwarming. Die is niet opnieuw te gebruiken en staat ook nog eens bijna altijd aan. Terwijl het met moderne technieken helemaal niet nodig is om continue te verwarmen.”

Ambitieus

De filosofie van Jaga slaat aan in Noord-Amerika, met klanten als Google en de Bill Gates Foundation als blikvangers. Komend najaar start de bouw van een nieuw kantoor met 7.000 werkplekken voor medewerkers van Amazon. Heerius: “We krijgen hier in Europa wel eens een ander idee, maar er is veel belangstelling voor het milieu in Amerika. Techreuzen als Google en Amazon hoeven niet op een dubbeltje te kijken en zijn ambitieus. Ze willen onafhankelijk zijn van energieleveranciers. Vreemd genoeg is dat niet mogelijk met apparatuur die in Amerika wordt gemaakt. Ze lopen daar echt 10-15 jaar achter op de ontwikkeling hier in Europa.”

7.000 medewerkers van Amazon houden het hoofd koel dankzij een familiebedrijf uit 's-Hertogenbosch

Betrokken

Met klanten als Google en Amazon en de betrokkenheid bij Vancouver House, een neo-futuristische woontoren met 49 verdiepingen, is Jaga inmiddels een gevestigde partij. Maar de tijd dat Heerius zijn eerste Canadese klant bezocht, ligt nog vers in het geheugen. Wat kunnen we daarvan leren?

Vijf tips van Heerius om succesvol zaken te doen in Amerika.

1. Begin in Canada, liefst in het westen!

    ”Canada lijkt in veel opzichten veel meer op Europa dan de Verenigde Staten. Niet alleen vanwege de cultuur en de manier van denken, maar ook door het belastingstelsel en het beloningssysteem. Dat zorgt voor een zachte landing.”
    “Het westen van Canada én de Verenigde Staten lijkt vanwege de afstand geen logische keuze. Maar dat is het wel. Zeker voor innovatieve bedrijven. In verhouding tot het wat conservatieve oosten is het westelijke deel van Noord-Amerika veel meer open minded. Nieuwe producten vinden er sneller hun weg.”

    2. Praat liever over sport dan over politiek

        “Vooral de VS zijn de laatste jaren erg gepolariseerd. Laat je politieke voorkeur thuis. Vergeet niet dat ongeveer de helft van de bevolking op de huidige president heeft gestemd. Praten over sport is een goed alternatief. Al helpt het als je zoals ik een liefhebber bent van basketbal. Met het laatste transfernieuws van Ajax of PSV kom je niet heel ver…”

        3. Neem je klanten mee naar Europa

        “Het is geen goedkope klantenbinding, maar wel heel effectief. Zeker in onze branche lopen we in Europa 10-15 jaar voor op Amerikaanse producenten. Er is geen betere manier om dat te bewijzen dan door je klanten mee te nemen naar je productiefaciliteiten en ze projecten te laten zien waaraan je hebt gewerkt. Leerzaam, leuk en het zorgt voor vertrouwen."

        4. Ga naar de nonnen!

        “We hebben in Nederland soms iets te veel zelfvertrouwen als het gaat om onze taalkennis. ‘But some people come in the war when they try to talk good English.’ Een stoomcursus business English bij Regina Coeli, ook bekend als de nonnen van Vught, is dan aan te bevelen."

        5. Er is veel ondersteuning mogelijk. Maak er gebruik van!

          “Nederland is een handelsland. Dat betekent dat zowel hier in Nederland als in Amerika allerlei instanties zoals de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, consulaten en attachees klaar staan om je te helpen. Ze beschikken over een heel goed netwerk en zorgen ervoor dat je voor niet al te veel geld kunt deelnemen aan belangrijke beurzen en congressen. Maak daar gebruik van!”

          Meer weten?

          Meer weten?