Ga naar content
Start making impact! Bekijk onze vacatures!
Contact

Dataficatie: op weg naar een meer data- en waardegedreven voedselketen

Behalve voedsel produceert en distribueert de agrofood-sector steeds meer data. Dat geldt voor de hele keten, van grond tot mond.

Boeren gebruiken data om elke plant en elk dier precies de juiste behandeling te geven. Voedingsmiddelenproducenten gebruiken data uit machines en sensoren om het productieproces te optimaliseren en de productkwaliteit te verbeteren. Bedrijven in de foodretail en foodservice gebruiken data om de juiste producten op het juiste moment in de juiste hoeveelheden aan consumenten aan te bieden. En de ‘connected consumers’ op hun beurt baseren aankoopbeslissingen steeds vaker op gegevens over de herkomst, de productiemethode, de samenstelling, de voedingswaarde, de prijs en de beschikbaarheid van producten.

Dataficatie is een belangrijke katalysator bij de overgang naar een voedselketen waarin naast economische ook maatschappelijke en ecologische waarden centraal staan. De groeiende stroom informatie biedt tegelijkertijd kansen voor nieuwe businessmodellen in de agrofood-sector. In Brabant zijn alle essentiële ingrediënten aanwezig om deze kansen optimaal te benutten.

De BOM heeft onderzoek gedaan naar de impact van dataficatie in de Agrofood in samenwerking met AgriFood Capital, Grow Campus, Jheronimus Academy of Data Science (JADS), HAS Hogeschool en de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO)

Wil je weten welke kansen er liggen? Bekijk het e-zine.

Meer weten?

Foto van Chantal Dietvorst - ten Tije

Chantal Dietvorst - ten Tije

Managing Director Ecosystems Development and member MT