Ga naar content
Start making impact! Bekijk onze vacatures!
Contact
Eindelijk!

Begin 2020 besloten Stichting DOEN en de BOM te investeren in Orbisk. Het was de Utrechtse start-up gelukt om voedselverspilling te voorkomen door met kunstmatige Intelligentie in grote keukens afvalstromen in kaart te brengen. Het geld zou worden gebruikt om in groei te investeren. Het liep anders…

Hoe overleef je de lockdown, als horeca je doelmarkt is? Nu de terrassen weer bomvol zitten en het heel lastig is om een tafeltje in een restaurant te bemachtigen, vroegen we het aan de opgeluchte oprichter van Orbisk, Olaf van der Veen.

Hoe voelt dat, als je op het punt staat om een markt te veroveren die van de ene op de andere dag verdwijnt?

“Als de meest duistere dagen uit mijn professionele carrière. Heel eventjes leek het erop dat het binnen twee, drie maanden afgelopen zou zijn. Maar op een gegeven moment viel het op z’n plek."

NOW & COL

"Zowel de BOM als Stichting Doen hebben heel constructief meegedacht. Dankzij hun bijdragen, de NOW-regeling, de Corona OverbruggingsLening en een aantal verstandige financiële keuzes hebben we bijna het hele team aan boord kunnen houden.”

Orbisk gebruikt kunstmatige intelligentie in de strijd tegen voedselverspilling

Terug naar vorig jaar, toen je Stichting DOEN en BOM als financiers had binnengehaald. Wat was het plan?

“Beide investeerders zijn ingestapt met een converteerbare lening. Er lag een tweede tranche klaar als we voor de zomer zouden groeien van 30 naar 80 locaties. Dat is dus allemaal in het water gevallen. Daar was gelukkig begrip voor, waardoor we de tweede tranche konden inzetten om te overleven en met het team te investeren in de schaalbaarheid van de technologie en de processen.”

Leren van fouten

“Vóór de pandemie waren er plannen om te groeien naar 200 machines. Nu zijn we klaar voor 2.000 machines! Bijna klaar althans, want de laatste 20 procent kun je alleen bereiken door de markt op te gaan, fouten te maken, daarvan te leren en ze samen met je klant weer op te lossen.”

“In financiële zin moeten we nog wat gladstrijken. Maar het team én het product komen sterker uit deze crisis.”

Is je propositie veranderd door de pandemie?

“We brengen nog steeds voedselafval in kaart. Daarmee dragen we bij aan minder voedselverspilling en een beter rendement. We hebben vooral het begeleidingstraject verbeterd. Niet iedereen is zo enthousiast over data als wij.

Onze klanten houden van koken en gastvrijheid. Daarom hebben we een traject opgezet waarin we chefs én de teams in staat stellen de resultaten makkelijker te interpreteren, door de data toegankelijker te maken. We leveren geen rapportjes meer. We leveren succes. In dat proces hebben we onze klanten heel erg betrokken. Het was een geluk bij een ongeluk dat ze daar nu ineens veel tijd voor hadden…”

Welke belofte doe je klanten?

“Dat ligt eraan hoe goed ze het al deden en hoe ver ze willen gaan. Maar over het algemeen kunnen ze een return on investment van 2 tot 5 keer verwachten. Voor sommige uitschieters geldt dat ze de investering er 10 keer uit kunnen halen.”

Samenwerken met Unilever

“De allergrootste klanten doen we zelf. Voor het segment daar net onder werken we nauw samen met de B2B tak van levensmiddelenfabrikant Unilever (Food Solutions). Hun accountmanagers in Nederland en de landen om ons heen promoten ons product bij grote restaurants en evenementenlocaties.”

Jullie kantoor staat in Utrecht. Wat is de link met Brabant?

“De industriële vormgeving van ons product komt van Studio Mango uit Breda. De elektronica wordt ontworpen door Arydian Consultancy in Esbeek en Veds in Eindhoven zorgt voor de assemblage.”

Technisch talent

“Op termijn overwegen we om een satellietkantoor in Eindhoven openen. We zien dat er heel veel technisch talent in Eindhoven zit. En dat heeft niet altijd zin om naar Utrecht te komen.”

Utrechtse start-up wint 100.000 euro voor oplossing voedselverspilling (AD.nl)

Jullie hebben een ton gewonnen tijdens de finale van de Postcode Green Challenge. Wat stond er in het juryrapport?

“Dat hebben we niet gezien, als ik heel eerlijk ben. We waren finalist in de grootste duurzaamheidsprijs van Europa. Daarmee hadden we dus eigenlijk al gewonnen. De winnaar was een Engels bedrijf dat een biologisch afbreekbaar plastic maakt van zeewier dat er ook nog eens voor zorgt dat voedsel langer goed blijft. Gave ondernemers en een heel gaaf product. Ik gun het ze van harte.”

Meedoen in de strijd tegen verspilling

"Het geld is een mooie ruggensteun om deze moeilijke tijd door te komen, maar we willen het ook voor iets anders gebruiken. Onze technologie is op dit moment nog best kostbaar. We zijn eigenlijk continu bezig om een product van dezelfde kwaliteit aan te bieden voor het restaurant tegen een aantrekkelijker prijspunt, zodat ieder restaurant zich kan veroorloven om mee te doen in die strijd tegen voedselverspilling."

"Met de huidige prijsstelling kan misschien 15 tot 25 procent van alle horecaondernemingen meedoen. Ons doel is dat 75 procent van de horeca op een rendabele manier kan bijdragen aan een betere wereld.”

Durf je de toekomst alweer een beetje te voorspellen?

“Qua commerciële business hebben we een jaar lang zo goed als op pauze gestaan, dus onze doelen van vorig jaar hebben we meegenomen naar dit jaar. Dat betekent dat we onze technologie eind 2021 op 300-500 locaties geïnstalleerd willen hebben, die ieder gemiddeld zo’n 4.000 kilo voedsel per jaar besparen. In 2020 streven we naar 1 miljoen kg voedselafval voorkomen, in 2025 mikken we op een reductie 100.000.000 kilo voedsel!”

Dagdromen

“We zijn ook met een aantal echt grote deals bezig waarmee we op zichzelf al zulke besparingen kunnen halen. Daar droom ik van. Maar goed, we zijn volledig afhankelijk van het perspectief dat we weer een klein beetje gaan krijgen. Het is wachten op het startschot, maar dat kan niet lang meer duren!”

Meer weten?