Ga naar content
Contact
Terug naar overzicht

Hoe zorgrobot SARA de druk op zorgmedewerkers verlaagt

Hoe zorgrobot SARA de druk op zorgmedewerkers verlaagt

Emmy Hendriks, ​​Product Owner bij SARA, is ervan overtuigd dat de zorgrobot kan helpen bij de oplossing van het grote (en toenemende) personeelstekort. “Momenteel lopen we aan tegen wachtlijsten in de ouderenzorg, maar ook voor mensen met dementie en in de gehandicaptenzorg neemt de druk toe. Dat maakt zorg minder toegankelijk en dat gaat alleen maar groter worden door de vergrijzing. SARA kan dan helpen: met hetzelfde aantal zorgmedewerkers kunnen we in de toekomst meer bewoners aan.”

In eerste instantie is SARA vooral ingezet voor sociale taken: het voorlezen, het afspelen van een video of het samen zingen. De volgende stap gaat alweer een stuk verder: SARA kan waarschuwen bij onrustig gedrag van de bewoners, of als iemand op een plek komt waar deze eigenlijk niet zou moeten zijn. Vooral in de nachtelijke uren kan dat handig zijn: “SARA kan een bewoner die is opgestaan maar niet meer weet waar die zich bevindt, terug naar bed begeleiden.”

Na de pilot in de eerste Coronatijd - die dankzij subsidies kon plaatsvinden - heeft SARA Robotics de eerste voorzichtige stappen op de markt gezet. “Onder het motto “SARA gaat logeren” hebben we destijds heel veel geleerd, maar de periodes van inzet waren relatief kort. Inmiddels zijn veertien instellingen echt actief met contracten voor een jaar. Dan kun je de robot echt structureel inzetten. En dan wordt ook duidelijk wat je zou moeten aanpassen in je interne processen.”