Ga naar content
Contact
Terug naar overzicht

Vivolta: medische oplossingen om het menselijk lichaam zichzelf te laten herstellen

Vivolta: medische oplossingen om het menselijk lichaam zichzelf te laten herstellen

Vivolta (tot voor kort bekend als IME Medical Electrospinning) biedt medische oplossingen om het menselijk lichaam zichzelf te laten regenereren. Implantaten op basis van nanovezels zorgen ervoor dat weefsels en orgaanstructuren in het menselijk lichaam zichzelf herstellen. Xeltis is een van de bedrijven die van de technologie en apparatuur van Vivolta gebruik maakt; ook Stentit is klant. CEO Judith Heikoop noemt de missie van haar bedrijf “extreem bepalend” in al haar keuzes. “De enige reden dat ik dit doe is dat ik geloof dat je hiermee zoveel patiënten kunt helpen aan een oplossing die ervoor zorgt dat ze hun lichaam kunnen regenereren. En dat geldt niet alleen voor mij, maar voor het hele bedrijf.”

In de afgelopen jaren is Vivolta geëvolueerd van een hightech apparatenbouwer naar een MedTech bedrijf dat producten ontwikkelt op het gebied van medische hulpmiddelen, weefselmanipulatie en oplossingen voor de toediening van medicijnen. “Wij willen onze klanten helpen om eersteklas electrospun nanovezel gebaseerde medische hulpmiddelen, tissue engineering producten en oplossingen voor medicijnafgifte naar patiënten te brengen, en zo het lichaam te helpen zichzelf te genezen."

Veel missiegedreven bedrijven lopen er nog wel eens tegenaan dat de markt nog niet ‘klaar’ is voor de geboden oplossing. Ook Judith Heikoop merkt dat. “Onze medical devices worden door het lichaam herkend als lichaamseigen. Er zijn geen littekens, er is geen afstoting. Je zou dus zeggen: dit is een no-brainer voor de medische industrie; iedereen wil dit, dus laten we vooral gaan uitvoeren. Maar dat ligt toch anders. De werkelijkheid is dat wij ver voorop lopen. We hebben, volkomen ten onrechte, veel last gehad van de consequenties van The Implant-Files, dat gesjoemel met implantaten naar boven bracht. Hoe graag ik ook zou willen dat de wereld zou inzien wat wij kunnen betekenen, zo werkt het blijkbaar niet. Wij hebben early adopters nodig om stap voor stap een markt te creëren en tractie te genereren. Dat kost veel aandacht.”