Ga naar content
Start making impact! Bekijk onze vacatures!
Contact
Terug naar overzicht

LeydenJar: Innovatieve batterijtechnologie versnelt energietransitie

LeydenJar: Innovatieve batterijtechnologie versnelt energietransitie

Een van de grote bottlenecks in de energietransitie is de opslag van energie. Met een door TNO bedachte techniek lukt het LeydenJar om batterijen te maken waarin 70 procent meer energie past dan in traditionele Lithium-ion batterijen. BOM ondersteunde het bedrijf vanaf het begin bij haar groeiambities.

Energietransitie versnellen

De technologie van LeydenJar zorgt voor batterijen die kleiner, lichter en beter zijn huidige batterijen. Maar ook dat ze sneller op te laden zijn. Deze eigenschappen maken dat elektrische auto’s een veel grotere actieradius hebben, een smartphone minder vaak aan de lader hoeft en dat elektrisch vliegen een stap dichterbij komt. LeydenJar wil met zijn innovatieve batterijtechnologie de energietransitie versnellen.

Een bezoek aan LeydenJar

Grotere opslagcapaciteit door pure silicium

Om de energiedichtheid van batterijen te verbeteren, volstaat de huidige batterijtechnologie, de lithium-ion batterij, niet. Daarbij is de anode – de minpool – het grootste obstakel. Die anode bestaat nu uit koperfolie, koolstof en grafiet. LeydenJar gebruikt nog steeds koperfolie, maar vervangt het grafiet door silicium.

Door anodes van pure silicium te maken, neemt de opslagcapaciteit van batterijen met 70 procent toe en de CO₂-uitstoot van het productieproces met 85 procent af. Daarmee is de productie van deze technologie veel schoner. Zo heeft het winnen van grafiet grote impact op het milieu. Silicium daarentegen is één van de meest beschikbare grondstoffen op aarde. De footprint die je achter laat is vele malen lager.

In de Brainport Regio kunnen we met heel veel partijen schakelen die ervaring hebben in deze technologie. Ook is het er eenvoudig om mensen met ervaring in dit soort hightech industrialisatieprocessen te vinden. Christian Rood, CEO LeydenJar

Pilotplant in Eindhoven

LeydenJar werkt vanuit twee locaties. In Leiden staat het lab voor het maken van prototype Li-ion batterijen op basis van de silicium anodes. In Brainport Eindhoven staat de pilotplant voor de productie van de silicium anodes op industriële schaal. Een uitstekende locatie, zegt LeydenJar CEO Christian Rood: “We kunnen er met heel veel partijen schakelen die ervaring hebben in deze technologie. Ook is het er eenvoudig om mensen met ervaring in dit soort hightech industrialisatieprocessen te vinden.”

Meerdere investeringsrondes

BOM investeerde op meerdere momenten in LeydenJar. In 2018 ontving LeydenJar uit het Zuid-Hollandse proof-of-concept fonds UNIIQ, de BOM en private investeerder Energy Professionals een gezamenlijke investering van €550.000. LeydenJar Technologies haalde in een eerdere investeringsronde in 2021 al eens 22 miljoen euro op. Bestaande investeerders, waaronder BOM investeerden ook weer mee. Met het geld wil LeydenJar de technologie verder ontwikkelen en opschalen. In 2023 haalde LeydenJar in een Europese investeringsronde 30 miljoen euro op waarmee ze een nieuwe fabriek met een productiecapaciteit van 100 MWh vermogen bouwt voor de productie van de anodes. Ook die komt in de Brainport regio.

Ondersteuning BOM

Maar BOM doet meer voor LeydenJar, vertelt Marc de Haas, Venture Developer bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. “Al sinds de eerste investeringsronde zijn we betrokken bij deze innovatieve startup. We sparden op verschillende momenten met het managementteam van LeydenJar over de juiste ondernemings- en financieringsstrategie. Meer BOM-disciplines zijn betrokken bij de ontwikkeling van LeydenJar. Zo hielp het team Ecosysteemontwikkeling (ESO) mee bij het vinden van subsidies, zoals het Nationale Groeifonds. Het team Foreign Investments dacht mee over de juiste locatie van de nieuwe fabriek en legde de juiste contacten.”

Toekomst

Bij het vermarkten van de technologie start LeydenJar bij de markten die het minst eisen op het vlak van kosten en levensduur: wearables en andere speciale toepassingen. Daarna volgt de stap naar consumer electronics. Daarvoor moet een batterij 500 keer kunnen laden en ontladen. LeydenJars uiteindelijke streven is de automotive branche en de opslag van duurzame energie bij mensen thuis.

Dit was de bijdrage van BOM in de LeydenJar-case

Ontwikkelen

  • Begeleiden van het Management Team bij het ontwikkelen van de juiste ondernemings- en financieringsstrategie.
  • Ondersteunen bij het vinden van subsidies, zoals het Nationaal Groeifonds.

Investeren

  • Kapitaal verstrekken in meerdere financieringsrondes

Internationaliseren

  • Adviseren over de juiste locatie van de nieuwe fabriek
  • Introduceren bij de juiste contacten

Meer weten of zelf op zoek naar begeleiding? Neem contact op