Corona-update

maatregelen, aanvullende dienstverlening en praktische tips
Wordt delen het nieuwe leasen?

De groeiplannen van Amber stonden door de lockdown even in de ijskast. Maar de coronacrisis zou voor de Eindhovens aanbieder van elektrische deelauto’s best wel eens goed kunnen uitpakken, denkt ceo Hans de Penning.

“Thuiswerken. Geen afspraken meer buiten de deur… Vooral het zakelijke gebruik van onze BMW’s is tijdens de crisis fors gedaald. Daar staat tegenover dat het privégebruik redelijk stabiel is gebleven. Dat komt grotendeels doordat het openbaar vervoer was gereserveerd voor zorgmedewerkers. Tot dusver hebben we onze klanten vooral geadviseerd om thuis te blijven. Dat zou wel eens snel kunnen veranderen. In het nieuwe normaal denken wij dat individueel reizen buiten het openbaar vervoer de trend zou kunnen worden. Daar zullen we ook meer op gaan inzetten.”

Leasen wordt delen

Het privégebruik van de elektrische deelauto’s mag dan aardig op peil zijn gebleven. Nu blijkt dat thuiswerken en online vergaderen eigenlijk heel goed te doen is, zou het aantal zakelijke kilometers ook op termijn wel eens fors kunnen afnemen. Slecht nieuws voor Amber? “Dat denk ik niet” zegt De Penning. “Als de leaseauto vaker voor de deur blijft staan, wordt de kilometerprijs vanzelf een stuk hoger. Daarmee wordt het delen van een elektrische auto weer een stuk aantrekkelijker.”

Ondernemen in coronatijd

Hoe beleven Brabantse ondernemers de coronacrisis? Dit verhaal is onderdeel van de serie 'ondernemen in coronatijd' waarin we de ervaringen en inzichten van deze ondernemers delen.

Wil jij jouw ondernemersverhaal ook delen? Laat het ons weten!

Corona-OverbruggingsLening

Ondanks de teruglopende omzet is de liquiditeit van Amber niet in gevaar gekomen. Toch maakt het bedrijf gebruik van de COL, de Corona-OverbruggingsLening voor startups. Hoe zit dat? Hans de Penning: “We staan er inderdaad relatief goed voor. Dat heeft te maken met de omzet uit privégebruik en de goede afspraken die we hebben kunnen maken met onze leveranciers. Een derde reden is dat we vlak voor de uitbraak nieuw groeigeld hebben aangetrokken, onder meer met de BOM als investeerder. Dat geld is bedoeld voor uitbreiding van het aantal hubs, maar wordt nu ingezet om de crisis het hoofd te bieden."

"Er was dus geen acute noodzaak om een beroep te doen op de COL, maar we hebben het wel gedaan en dat is heel soepel verlopen. Binnen twee weken nadat het loket werd geopend is de lening toegekend. Complimentje aan de BOM.”

“Met de Corona-OverbruggingsLening kunnen we het geld dat we eerder dit jaar hebben ontvangen, gebruiken waarvoor het is bedoeld: om te groeien! Onze ambities zijn er door de coronacrisis zeker niet minder op geworden!”
Contact