Menu
'Wat de BOM voor ons heeft gedaan is ons bereik vergroten'

Als Nederlands bedrijf is zakendoen in China geen vanzelfsprekendheid. “Met geduld en doorzettingsvermogen bouw je de meest waardevolle relaties op”, zegt Julius de Jong, managing director van het Nederlandse Orgaworld Asia BV. 

Het bedrijf weet zijn weg prima te vinden in Azië, maar het maakt ook graag gebruik van de ondersteuning die de BOM hierbij biedt. Hieronder vertelt De Jong over zijn ervaringen met de Chinese markt, de handelsbevorderingsactiviteiten van de BOM én geeft hij concrete tips om zakendoen in het uitdagende China kansrijker te maken. 

Waarom koos je voor China?

Orgaworld Asia BV heeft veel ervaring met de verwerking van verschillende organisch afval stromen, zoals voedingsresten, groen afval en agrarisch afval en reststromen. Dit afval wordt door Orgaworld Asia omgezet in high-end marktgerichte producten en duurzame energie oplossingen. Wij kozen voor China, omdat wij dankzij onze unieke ervaring en specifieke technologie een groot verschil kunnen maken in deze regio. Zeker nu er steeds meer aandacht komt voor afvalverwerking en het duurzame hergebruik van materialen.

Wat maakt Orgaworld Asia succesvol in China?

Wij hebben kennis en ervaring om onze technologie succesvol aan te passen op de lokale omstandigheden, afvaleigenschappen en afzetmarkten. Net zo belangrijk is onze operationele ervaring. Hierdoor hebben wij de kennis om onze faciliteiten optimaal en kostenefficiënt te draaien. Daar schort het nogal eens aan in China. Een andere heel belangrijke reden is ons lokale netwerk. Dit vraagt veel ervaring in en met de regio, geduld en de juiste connecties. Ik ben al actief in Azië en China sinds 2007 en daar plukken we nu de vruchten van. Verder is ons team in China van enorme waarde: het heeft diepgewortelde en langdurige relaties.

Wat zijn jullie ambities?

Wanneer organische reststromen niet op de juiste manier verwerkt worden, leidt dit tot enorme broeikasgasuitstoot. Wij willen een significante bijdrage leveren aan het terugdringen van de broeikasgasuitstoot op deze wereld. In China wordt per dag bijna 800.000 ton organisch afval geproduceerd. Dat biedt enorme bedrijfseconomische en milieutechnische kansen en uitdagingen, waarop wij inspelen. Wanneer wij daarbij succesvol zijn, levert dit een significante bijdrage aan het terugdringen van broeikasgasuitstoot in deze wereld, en bevordert het een duurzamer hergebruik van materialen. 

Hoe helpt de BOM bij het verwezenlijken van die ambitie?  

Het ging al goed met ons in China voordat we met de BOM gingen samenwerken. Maar ook als het goed gaat, blijft netwerken belangrijk. Toen ik hoorde van een matchmaking event van de BOM, heb ik me direct aangemeld. Tijdens dit event hebben we één van onze huidige partners gevonden – het Chinese bedrijf SReMOL Environmental Technology. Daarmee werken wij nu onder andere aan een mestverwerkingsproject in Qiqihar, in het Noordoosten van China. Ook hebben we diverse andere zeer waardevolle connecties opgedaan. Na deze eerste ervaring met de BOM hebben we waardevolle support gehad en goede relaties opgedaan. Mijn contacten met de medewerkers van de BOM zijn plezierig en nuttig. Met name Karin Jansen heeft ons in Nederland en in China zeer goed ondersteund. Wat de BOM voor ons heeft gedaan is ons bereik vergroten. Dat is enorm belangrijk en kun je niet alleen doen. 

Waarom zijn de missies van de BOM belangrijk? 

De missies kunnen dienen als een nuttige eerste kennismaking met een land. Het echte werk moet je zelf doen, maar dat geldt voor zoveel dingen in het leven. 

Hoe kun je je als ondernemer voorbereiden op zo’n missie?

Formuleer heldere doelen. Als je geen concrete doelen hebt, wordt het moeilijk om succesvol te zijn. Daarnaast is het, in mijn optiek, heel belangrijk om goed te luisteren. Heel veel mensen en bedrijven beginnen direct over zichzelf te praten, zonder eerst goed helder te hebben wie er eigenlijk tegenover hen zit en wat hun gesprekspartner drijft. Goede vragen stellen en vooral goed luisteren zijn daarom enorm belangrijk. Zeker in een vreemd land. De beste voorbereiding is dus het oefenen van echt luisteren.

Zakendoen voor gevorderden 

Julius de Jong en zijn Chinese collega Yina Zhou hebben een aantal concrete tips voor ondernemers die de stap naar China willen wagen of binnen China de volgende stap willen zetten.

  • Het is belangrijk je te realiseren dat zaken, en veronderstelde waarheden, wel eens heel anders kunnen zijn in een andere cultuur. Anders dan wij dat in Nederland of Europa gewend zijn.
  • Met zelfvertrouwen kunnen communiceren is heel belangrijk en daar is de Chinees gevoelig voor. 
  • Succes in China komt niet gemakkelijk en vergt veel geduld, goed luisteren en een open en lerende houding. 
  • Investeer in relaties. Realiseer je daarbij dat echt goede relaties, zoals overal, tijd kosten. Dat betekent overigens niet dat je moet afwachten. Initiatief wordt op prijs gesteld en Chinezen vinden het mooi als je hard werkt. Dat doen ze zelf ook. 
  • Investeren in het bouwen van de juiste relaties is enorm belangrijk. Wij focussen veel op de identificatie van belangrijke personen rond de mensen met wie we zaken doen. Als onze relaties dan vervolgens horen dat ook hun eigen vertrouwde relaties ons al kennen, en van Orgaworld Asia hebben gehoord, dan doet dit de projecten vaak goed. Dit schept vertrouwen en respect. Beiden erg belangrijk in China.
De missies kunnen dienen als een nuttige eerste kennismaking met een land. Het echte werk moet je zelf doen, maar dat geldt voor zoveel dingen in het leven. Julius de Jong, managing director - Orgaworld Asia BV

Over Orgaworld Asia

Orgaworld Asia BV onderscheidt zich doordat het in-huis technologieën ontwikkelt én zelf fabrieken ontwerpt, bouwt, financiert en runt. Zoals ze zelf zeggen: “Hierdoor leveren wij een volledig geïntegreerde benadering op het gebied van afvalverwerking.” Zo maakt Orgaworld Asia het voor regeringen en industrieën mogelijk om ambitieuze duurzaamheidsdoelen daadwerkelijk te verwezenlijken.

Samen met een aantal partners richtte de Nederlandse ondernemer Henk Kaskens in 2000 het bedrijf Orgaworld op, gespecialiseerd in duurzame afvalverwerking. In 2007 verkocht hij het bedrijf aan het Britse Shanks Plc (nu: Renewi Plc) en trad hij toe tot de directie. Toen Kaskens de marktkansen in Azië ontdekte, besloot hij Shanks te verlaten en Orgaworld Asia op te zetten, waarbij hij op licentiebasis gebruik kon blijven maken van de technologie, kennis en ervaring van Orgaworld. Om de vleugels sneller te kunnen uitslaan, ging Kaskens de samenwerking aan met Julius de Jong. De Jong is een ervaren ondernemer die al jarenlang in Azië werkzaam is. Momenteel is Orgaworld Asia actief in China, Myanmar, Hong Kong, Indonesië, Maleisië en Turkije.