Ga naar content
Start making impact! Bekijk onze vacatures!
Contact
Terug naar overzicht nieuws

fDi: Noord-Brabant bij Europese koplopers strategie aantrekken buitenlandse ondernemingen

fDi: Noord-Brabant bij Europese koplopers strategie aantrekken buitenlandse ondernemingen

Brabant heeft de 2e plaats gehaald bij de fDi strategy awards 2024 voor middelgrote regio’s van de internationaal toonaangevende Financial Times. Daarmee wordt Brabantse ‘volume to value’ strategie om de regio in het buitenland te promoten, bedrijven aan te trekken en passende verbindingen te leggen met ons innovatieve ecosysteem internationaal erkend.

Binnen de provincie Noord-Brabant is de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) hiervoor verantwoordelijk. De prijs wordt jaarlijks toegekend.

Sinds een aantal jaren heeft Brabant haar internationaliseringsstrategie aangescherpt. Waar de strategie in het verleden voornamelijk was gericht op het realiseren van arbeidsplaatsen en investeringen (volume), staat nu de toegevoegde waarde (value) van inkomende buitenlandse bedrijven centraal. Binnenkomende bedrijven dienen direct bij te dragen aan de transitie van de voedingsketen, de gezondheidszorg, op het gebied van energie of de innovatieve technologie. Afgelopen jaar werd 70% van de buitenlandse ondernemingen aangemerkt als high value. Deze bedrijven hebben een hoog technologisch karakter, brengen naast kennis tevens nieuw talent en investeringen mee, en hebben het voornemen om hun hoofdkantoor of R&D op termijn in Brabant te vestigen. De recente landingen en investeringen van Lemken, Mujin Robotics, Hoymiles en de uitbreiding van MSD Animal Health zijn hiervan sprekende voorbeelden.

Campagne ‘Brabant is Bright’

Sinds december wordt de internationaliseringsstrategie ondersteund door de internationale campagne ‘Brabant is Bright’. Brabant is Bright dient als platform voor het internationaal zakendoen in en met de regio Brabant. Het benadrukt de unieke propositie die Noord-Brabant biedt aan (internationale) bedrijven, het krachtige ecosysteem rondom de eerdergenoemde thema’s, de sterke mate van onderlinge samenwerking, de volwassen waardeketens van R&D, productie tot logistiek en de toegang die de provincie biedt tot de Europese markt. De campagne-uitingen en informatie op het platform zijn vrij te gebruiken door alle partners in Brabant; van regionale ontwikkelingsmaatschappijen, onderwijsinstellingen tot overheden en bedrijven.

'Brabant is onmiskenbaar één van de meest innovatieve, slimme en snelgroeiende regio’s in Nederland. Een internationale mindset is een voorwaarde voor een sterke toekomstbestendige regio. Brigit van Dijk – Van de Reijt - CEO van BOM.

'Brabant is onmiskenbaar één van de meest innovatieve, slimme en snelgroeiende regio’s in Nederland. Dat we met onze internationaliseringsstrategie nu voor de tweede keer op rij in aanmerking komen voor de fDi Strategy Award is een duidelijke erkenning van onze succesvolle aanpak die we als BOM met alle betrokken partners hebben ingezet. Als Brabant, en ondanks de vele uitdagingen, willen we blijven streven naar het aantrekken van relevante hoogwaardige bedrijven en talent. Een internationale mindset is een voorwaarde voor een sterke toekomstbestendige regio , aldus Brigit van Dijk – Van de Reijt, CEO van BOM.

“Brabant heeft een uniek ecosysteem met een sterk en innovatief bedrijfsleven en kennisinstellingen van topniveau. Samen met een open innovatiecultuur een goed vestigingsklimaat voor internationale bedrijven. We kijken de afgelopen jaren nadrukkelijker naar buitenlandse bedrijven die toegevoegde waarde creëren voor Brabant en het Brabantse ecosysteem. Deze 2e plek zien wij als een bevestiging en een steun in de rug om deze koers voort te zetten”, Martijn van Gruijthuijsen, gedeputeerde economie.