Een briljante onderzoeker of geniale ingenieur is niet per se een effectieve ondernemer. “Veel startende deep tech-ondernemers ontwikkelen technologieën die uniek zijn in de wereld”, zegt Sersic. “Maar dat is nog iets anders dan een product bouwen dat klanten willen kopen en dat dan ook nog eens grootschalig geproduceerd kan worden. Met ons whitepaper maken we die kloof zichtbaar en geven we ondernemers praktische handvatten.”
Sersic en Van Eck zijn ervaren investmentmanagers en venture builders op het vlak van deep tech. Te vaak zagen ze in het verleden veelbelovende bedrijven sneuvelen omdat het ontbrak aan ondernemerservaring.
Wil je meer weten?



Een prachtige oplossing zonder klant
“Deep Tech is fundamenteel anders dan bijvoorbeeld software”, zegt Van Eck. “Ontwikkeltijden zijn langer, investeringen zijn hoger en industrialisatie is veel complexer. Dat maakt het risico op vertraging of mislukking relatief groot. Met dit whitepaper willen we laten zien waar de valkuilen liggen en hoe je daar overheen kunt springen.”
De combinatie van lange ontwikkeltijden en daarmee gepaard gaande hoge kosten, maakt ondernemen in deep tech een precair proces. Een vandaag verkeerde gezette stap, kan in de toekomst stevige consequenties hebben.
“Een verkeerde keuze in de productstrategie kan jaren vertraging opleveren en miljoenen extra kosten. Veel teams blijven te lang hangen in een R&D-mentaliteit”, zegt Sersic. “Ze bewijzen dat de technologie werkt, maar vergeten te toetsen of er ook echt een markt voor is. Dan eindig je met een prachtige oplossing zonder klant. En zonder klanten kan je technologie niet omzetten in een product en ook geen propositie opbouwen.”
En zelfs als er klanten zijn die interesse tonen, ben je er nog niet, vult Van Eck aan. “Ondernemers onderschatten te vaak het proces van industrialisatie. Je moet zorgen dat een product betrouwbaar, schaalbaar en betaalbaar geproduceerd kan worden. Dat vraagt om specifieke competenties in je team, zoals ervaren productmanagers en systeemarchitecten die vroegtijdig in het venture team hun rol moeten spelen. En daar gaat het vaak mis.”

Productmindset centraal
Te vaak verkopen startups prototypes alsof het eindproducten zijn. Sersic: “Klanten betalen daar soms voor, maar het gevolg is dat opschaling stokt en vervolgverkopen uitblijven. Dan moet er opnieuw ontwikkeld worden, met alle kosten en vertraging van dien.”
De kernboodschap van het whitepaper is dat een productmindset vanaf dag één essentieel is. “Denk niet alleen in termen van technologie,” zegt Van Eck. “Denk ook in termen van productdefinitie, marktvalidatie en maakbaarheid. Als je dat goed organiseert, win je uiteindelijk tijd en bespaar je geld.”
Daarnaast benadrukt Sersic het belang van samenwerking. “Niemand hoeft het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn best practices, processen en rollen die zich al bewezen hebben. Door die te benutten en kennis te delen, vergroten we de kans dat deep tech-innovaties niet in het lab blijven hangen, maar daadwerkelijk de markt bereiken en impact maken.”
Voor wie?
De publicatie is allereerst geschreven voor oprichters van deep tech-bedrijven, zegt Sersic: “Dit stuk helpt hen begrijpen welke stappen cruciaal zijn en welke rollen je in je team moet hebben om vooruit te komen.”
Maar ook investeerders en andere stakeholders zijn belangrijke lezers. “Deep tech vraagt vaak 40 procent meer kapitaal dan traditionele tech-startups voordat ze de markt bereiken,” zegt Van Eck. “Voor investeerders is het essentieel te snappen waar dat geld naartoe gaat en waarom een gestructureerd productontwikkelingstraject nodig is. Het whitepaper helpt hen beter onderbouwde keuzes te maken.”

De volgende stap
In de Brainportregio zit al enorm veel kennis en ervaring met betrekking tot het vertalen van vernieuwende deep tech-ideeën en prototypes naar oplossingen die schaalbaar en marktgericht zijn. Deze kennis maakt de regio tot een plek waar innovaties daadwerkelijk tot bloei komen. Het whitepaper bundelt deze inzichten om ondernemers en investeerders houvast te geven bij hun eigen traject.
“We willen bewustwording creëren voor de uitdagingen waar deep tech-ondernemers tegenaanlopen, bij zowel ondernemers als investeerders”, zegt Sercis. “Het stuk geeft handvatten aan ondernemers: welke randvoorwaarden moet je goed organiseren voor succes?”
Sersic en Van Eck willen ook een gesprek op gang brengen. “Over hoe we in Brabant, in Nederland en in Europa, deep tech slimmer kunnen laten groeien”, zegt Van Eck. “Hoe we beter kunnen investeren, sneller impact kunnen maken en meer succesvolle bedrijven kunnen bouwen. Uiteindelijk gaat het erom dat technologie de markt bereikt en verschil maakt in de wereld.”