Wie niet faalt, wie niet wint
Falen is moeilijk. Dat zei Lex Hoefsloot in gesprek met dagvoorzitter Ben van der Burg. Hoefsloot kan het weten: de oprichter en oud-ceo van Lightyear zag zijn droom in duigen vallen toen zijn bedrijf failliet ging. Toch leerde hij er ook van: “Het is ook een last die van je schouders valt. Dat geeft de mogelijkheid om opnieuw iets aan te pakken. De druk is weg. Je kan opnieuw bouwen.”
Wat Hoefsloot meemaakte, maken talloze ondernemers mee. Ze falen, maken fouten of gaan failliet. In Nederland heeft dat woord nog altijd een vieze bijsmaak. Maar is dat terecht? Natuurlijk, het is vaak rampzalig. Tegelijkertijd hoort het er voor veel ondernemers bij. En je leert ervan. Daarom organiseerde LEVEL UP ook dit jaar weer een aantal F*ckup Nights, waar ondernemers vertelden wat er misging, wat ze leerden en hoe ze verder gingen.
Eén ding staat vast: falen en faillissement hoeven niet het einde te betekenen. Kijk naar Lightyear, dat inmiddels een doorstart heeft gemaakt en zich richt op zonnedaken voor auto’s.
Meer feminiene energie is broodnodig
In de keynote van Eline van Beest, Operating Partner bij Thuja Capital, stond de kracht van feminiene energie centraal. En nee, dat gaat niet over het positioneren van vrouwen versus mannen, verzekerde Van Beest. In ieder mens is het feminiene en masculiene vertegenwoordigd. Goede leiders boren beide bronnen aan.
“Het doel is masculien. De richting die je in moet gaan, is feminien”, zei Van Beest. Waar drive en daadkracht nodig zijn om door te zetten, helpen zorg, samenwerking en het stellen van vragen om blinde vlekken te vermijden en duurzame keuzes te maken.
Die houding was waardevol toen tijdens klinische tests bleek dat het hulpmiddel van haar toenmalige bedrijf tegen slaapapneu onvoldoende effectief was. De reflex was direct aan een oplossing te werken, maar Van Beest koos voor vertragen: ze wilde eerst grondig onderzoeken wat er werkelijk aan de hand was.
Meer weten


“Iedereen vond dat ik te langzaam was. Maar door eerst het probleem te omarmen, ontwikkelden we nieuwe algoritmes en creëerden we nieuwe patenten.” Het bleek de sleutel tot succes.
Haar boodschap: innovatie vraagt om balans van beide kanten. Startups die kracht combineren met compassie bouwen niet alleen betere bedrijven, maar ook veerkrachtigere teams.
Denk groot en kies bewust
Lex Hoefsloot benadrukte hoe belangrijk het is om groot te denken. “Besteed nog meer tijd aan financiering. Vooral in deep tech weet je vanaf het begin dat je veel geld nodig hebt. Vaak is het niet vreemd dat je een miljard nodig hebt, of iets in die orde van grootte.” Hij leerde dat hij vanaf dag één het kapitaaltraject had moeten uitstippelen: vooruitkijken naar wie over vijf of tien jaar kan instappen, en welke stappen je daarvoor nu al moet zetten.
Dat vraagt ook om internationaler kijken. “We moeten realistisch zijn: China en de VS spenderen veel meer geld. Dat is het niveau waarop we moeten spelen.” Nederlandse ondernemers moeten dus eerder de blik naar buiten richten.
Groot denken gaat samen met bewust kiezen. Hamed Sadeghian, ceo en medeoprichter van Nearfield Instruments, zei daarover: “Een vroege investeerder moet heel andere dingen brengen dan één in latere rondes. In het begin was het vinden van een strategische investeerder essentieel voor ons.”
Later veranderde de behoefte. “We zitten nu in een fase dat we afscheid nemen van vroege investeerders. We willen onafhankelijk zijn en verschillende klanten kunnen binnenhalen.”
Als het om AI gaat: ‘shoot for the moon’
Nederland kan zich geen afwachtende houding permitteren als het gaat om AI, zo zei Jelle Prins medeoprichter van AI-bedrijf Cradle in zijn keynote. “Wij zijn overtuigd dat AI invloed zal hebben op elke sector. Als AI-computing de beperkende factor voor je economie wordt, dan moet een AI-infrastructuur worden aangelegd. Je wilt niet afhankelijk zijn van andere landen.”
Nederland is overigens zeker niet het slechtste jongetje van de klas als het gaat om AI, zo betoogde Prins ook. “Nederland produceert veel AI-wetenschappers. Maar de besten gaan naar het buitenland. Zij zeggen: ‘we vinden hier niet de uitdagingen die we willen aanpakken’.”
Die uitdagingen moeten we ze hier juist bieden, aldus Prins. Hij pleitte voor ‘moonshots’, zoals een nationale biotech-datafabriek of een fundamenteel roboticalab.
Concurreren met de grote datamodellen van bedrijven als Open AI is duur, maar volgens Prins liggen er kansen in specifieke toepassingen: “Ik denk dat we moeten investeren in een nationaal AI-lab. Daar kunnen we specifieke modellen bouwen voor industrieën waarin Nederland al sterk is.”
Vergeet jezelf niet
De laatste les kwam van verschillende ondernemers: vergeet jezelf niet. Mede-dagvoorzitter Beatrix Bos vatte het kernachtig samen: “Je hoeft niet je hele hebben en houden in een bedrijf te stoppen. Vergeet niet wie je bent. Vergeet niet dat je een privéleven hebt. Blijf trouw aan jezelf.”
Ondernemen vraagt veel. Succes kan eenzaamheid, druk en offers met zich meebrengen. Toch lieten de verhalen tijdens LEVEL UP zien dat juist trouw blijven aan je eigen identiteit en welzijn essentieel is om vol te houden.
Tot volgend jaar
Is dat alles wat we leerden? Natuurlijk niet! LEVEL UP is de internationale ontmoetingsplek voor startups, investeerders en ecosysteempartners met een duidelijke missie: startups helpen versnellen. Dit jaar kwamen er ruim 1550 mensen. Dat betekent dat LEVEL UP nog elk jaar groeit en dat de behoefte aan een jaarlijks evenement groot is. Zien we je volgend jaar?