Ga naar content
Start making impact! Bekijk onze vacatures!
Contact
Terug naar overzicht

Nieuwe klanten op het spoor

Nieuwe klanten op het spoor

Immunotherapie is misschien wel de belangrijkste doorbraak in de behandeling van kanker van de afgelopen jaren. ENPICOM uit ’s-Hertogenbosch ontwikkelde een methode om sneller immunotherapie te ontwikkelen en naar verwachting beter kan voorspellen of de dure behandeling aanslaat. De BOM investeert in het bedrijf en helpt bij het vinden van nieuwe klanten.

“Dat we gekozen hebben voor den Bosch is niet helemaal toevallig”, zegt oprichter Jos Lunenberg (links op de foto). We werken samen met de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) dat ook een afdeling healthcare heeft. We zitten dus dichtbij een van de bronnen, als het gaat om briljante gasten die we de komende jaren nodig hebben.”

Artsen ondersteunen

Na twee jaar ontwikkeling vond in april 2019 de wereldwijde lancering plaats van het Immunogenomix (IGX) Platform, een online omgeving voor het managen, analyseren en visualiseren van immunogenetische data. Hiermee ondersteunt ENPICOM organisaties die immuuntherapie ontwikkelen en op termijn ook artsen die immunotherapie voorschrijven.

Nieuwe Therapieën

Lunenberg: “Immuuntherapie is een revolutionaire behandeling, met prachtige resultaten. Het probleem is alleen dat het een dure behandeling is, waarop slechts één op de vier patiënten reageert. Versnelde ontwikkeling van nieuwe therapieën, het bepalen van de juiste dosis en het doelgerichter maken van bestaande behandeling zijn van groot belang. Met technologie kunnen we van één op vier, één op één maken. Dat is een van de toepassingen van de technologie die we hier ontwikkelen.”

(Tekst gaat verder onder de video)

Betaalbare ziektekosten

“ENPICOM is een hoogtechnologisch bedrijf dat ontzettend goed past bij de BOM. Een van onze doelstellingen is dat we bijdragen aan een langer leven, waarbij we gezond oud worden en ook nog eens onze ziektekosten betaalbaar houden”, zegt Stephan Hulsbergen van de BOM. Als Business Developer Life Sciences & Medtech is hij nauw betrokken bij de commerciële uitdagingen waar ENPICOM voor staat.

Hulsbergen: “Na de eerste investeringsronde hebben we een uitgebreid traject met het bedrijf doorlopen. Daarin zijn we samen op zoek gegaan naar klantgroepen met een scherp, eenduidig profiel, die ze heel gericht kunnen benaderen. Het idee is dat de marketingtechniek die we zo ontwikkelen makkelijk schaalbaar is voor een volgende fase. Wat het lastig maakt, is dat je op zoek moet naar niches in een complexe markt, terwijl je over het product zelf nog niet al te veel kunt beloven.”

Efficiënt werken

Lunenberg: “We hebben inmiddels twee nieuwe niches ontdekt van potentiële klanten die we al kenden, maar waarvan we niet wisten dat ze interessant genoeg waren om onze aandacht op te richten. 21 interviews met prospects uit deze doelgroep hebben geleid tot vijf demoprojecten. Er zitten inmiddels drie klanten in de testfase. De manier van werken is heel efficiënt en de conversie is dus heel hoog. Stephan heeft ons op het spoor gezet van deze niches en de handvatten geven om die gesprekken op de juiste manier te voeren.”

Actieve rol

“ENPICOM is een mooi voorbeeld van hoe de BOM graag samenwerkt vanuit een actieve rol”, vindt Stephan Hulsbergen. “Het heeft geen zin om te investeren in bedrijfsprocessen als je nog niet weet wie je klanten zijn. Dan kun je beter investeren in een verkoopproces waarmee je verderop in de ontwikkeling van het bedrijf uit de voeten kunt. Ons doel was om een schaalbare, efficiënte benadering van de markt te ontwikkelen. Daar zijn we prima in geslaagd.”

Meer weten?